Sista tåget


Jag har lyssnat igenom samtliga Tonis sånger och dom flesta är helt fantastiska, medan andra "bara" är mycket bra. Texten till en av dom fantastiska kommer här: Sista tåget från skivan Lyckliga slut.

Sista tåget

Nu har sista tåget gått
säg mig, kan jag stanna kvar?
Bara stanna hos dig inatt.
Imorgon kan du få alla svar.

Jag har hört dina ord till leda.
Du vill hållas och finnas till.
Hos mig eller nån annan.
Bara ta dig genom natten är allt du vill.

Du behöver inte fråga varför mina händer skakar så
och om jag gråter, be mig inte att gå.

För sen när morgonen kommer
då vill jag vakna i samma värld som du.
Jag vet, den önskan du har,
men jag tror det blir bäst att du går nu.

Ibland är det som om man fångar
sin egen gåta för en sekund.
Du, jag kan se dig falla ner på knä
men du glömmer allt om en liten stund.

Men du jag vill be dig om att inte fråga varför mina händer skakar så
och om jag gråter, be mig inte att gå.

Nu har sista tåget gått,
säg mig, kan jag stanna kvar?
Bara stanna hos dig inatt.
Imorgon kan du få alla svar.

Toni Holgersson

Kommentarer
Postat av: Birgitta

ännu ett alster av dina sånger som bara bär......

otrolig poesi, man bara åker med. Är det inte dags för att ge ut en samlingsskiva med alla dessa underbara alster.....Du är en man som har mycket rikedom i din själ!

2010-06-28 @ 15:23:08
Postat av: Anders

Birgitta: Tack igen för kommentar! Du har väl inte missat samlingsskivan Eftersänt som innehåller pärlor från fyra av dom fem första skivorna. Kika efter den om du inte har den!

2010-06-28 @ 22:32:47
URL: http://toniochjag.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Hej Anders. Jag har alla skivor, har lyssnat på Toni under många år. Eftersänt är bra men det finns så många andra låtar med Toni som jag tycker att andra ska få del av. En ny samlingskiva med tex avsked, en doft i din hand, sista tåget. Ja det finns så många som jag hoppas att han ger ut IGEN....så de inte faller utanför......hans talande texter.....bara läker trots att de är så starka, men de ger hopp! Hans senaste är ochså underbar men i det så får vi inte glömma alla underbara låtar som fanns före.....som kanske inte fick den uppmärksamhet som Toni är värd att få.

2010-06-28 @ 22:43:18
Postat av: Anders

Birgitta: Jag håller helt med dig och med samarbetet med nya skivbolaget kanske det kan bli aktuellt med något extra framöver. Jag har inte hört talas om nåt, men en samlarbox vore ju guld!! :-)

I övrigt så kan jag bara fullständigt hålla med dig, själv tycker jag hans främsta skiva (förutom den senaste) är debutalbumet, och inga låtar från den är ju med på Eftersänt.

2010-06-28 @ 22:55:00
URL: http://toniochjag.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Anders, absolut en samlingsbox, det måste ju gå att få ett bolag att ge ut det.....det är många fina låtar som saknas på eftersänt, alla dessa som finns kvar behöver nå ut. Tänk alla som kanske missar dessa underbara texter och låtar....itones finns ju men det är inte samma sak som att ha en samlingsbox i sin hand. Toni och hans musik är värd att få synas och höras, den är så läkande.......

2010-06-28 @ 23:10:21
Postat av: Anders

Birgitta: Ju fler vi blir som sprider Tonis musik och talar om den med vänner o bekanta, desto större chans att det kan bli av! :-)

För övigt är det även en dokumentärfilm om hans liv på gång, vet inte om du hört talas om det. Men det lär dröja ett bra tag till innan allt är klart med den, men jag lovar att uppdatera på bloggen när jag vet mer hur arbetet framskrider.

2010-06-28 @ 23:13:36
URL: http://toniochjag.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Anders, vilken tur att alla mina vänner hör honom när de är här. Jag spelar bara hans musik, olika skivor om och om igen. De ger så mycket energi och jag blir så glad av dem fast texterna är tunga men otoligt vackra. En väninna blev lika fångad som jag. Min förhoppning är att de som inte ännu upptäckt honom gör det, dom missar en stor poet och underbar röst annars. Jag ska verkligen sprida hans musik! Önskar dig en fin dag.

2010-06-29 @ 10:29:47
Postat av: Anders

Birgitta: Ja, hans musik passar lika bra oavsett vilken sinnesstämning man råkar befinna sig i. Alltid lika bra!!

Vad bra att du sprider musiken, fler borde få äran att upptäcka "den störste". (I mina ögon Sveriges störste skald genom tiderna, före både Cornelis, Taube o Fred)

Hoppas din dag var fin också!

2010-06-29 @ 22:21:00
URL: http://toniochjag.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Alltid lika bra, oavsett sinnesstämning så ger musiken energi och ett märkligt lugn. Det finns något magiskt i både röst och toner. Jag tror att det blir så starkt när man har fått en gåva, vilket jag tycker att Toni har, en rikedom i sin själ, en naturbegåvning. En renhet mitt i allt. Men du skriver ju ochså från din själ så jag förstår att ni kompleterar varandra bra.....Soliga hälsningar

2010-06-29 @ 22:36:51
Postat av: Anders

Birgitta: Du och jag tycker helt lika märker jag. Vi har fullständigt samma tankar om Toni. När musik, text och röst sammanfaller på ett så magiskt sätt som det gör hos Toni så kan det inte bli annat än fantastiskt! :-) Men att säga att jag kompletterar honom känns alldeles för mycket, finns ingen som kan mäta sig med honom. Även om jag blir mycket glad om du tycker att mina enkla texter säger någonting och att det märks att dom kommer från hjärtat. :-)

2010-06-29 @ 22:43:37
URL: http://toniochjag.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Anders underskatta inte din förmåga! Du äger den!

2010-06-29 @ 23:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0