Liten presentation av Toni!


Återpublicerar ett av dom första inläggen så får ni lite kort bakgrund till vem Toni är oxå...


Lite kort historik:

Toni Holgersson föddes i Södertälje den 29:e januari 1966.


image4

Jag vill inte tjata för mycket om hans trassliga privatliv utan vill helst koncentrera mig på hans musik. Men jag nämner bara kort att Toni tidigt började använda droger, först alkohol och senare tyngre droger. Sedan hade han några drogfria år när han var i 20-års åldern. Det var under den här perioden som musiken kom in i hans liv.

1989 släpptes det självbetitlade debutalbumet  "Toni Holgersson", året efter släpptes uppföljaren "Louise och kärleken" och 1991 kom skivan "Zigenaren i månen". Samtliga dessa album släpptes på skivbolaget MNW. Efter detta började Toni samarbeta med Kjell Andersson på EMI, och resultatet av deras samarbete blev en av svensk musiks riktiga milstolpar, nämligen albumet "Blå andetag" som kom 1993. Året därpå släpptes "Lyckliga slut" som kändes som ett naturligt slut på en alldeles för kort och för tidigt avslutad karriär. Toni var vid det här laget så nere i sitt drogberoende och hade svårt att finna inspiration. Han tyckte själv  att "Lyckliga slut" bara blev en tröttare variant av "Blå andetag". Toni försvann från rampljuset och sjönk allt djupare ner i sitt missbruk.

Men så, 2005, kom äntligen en helt oväntad återkomst. Toni hade hittat tillbaka till livet. Han var nu drogfri och beredd att satsa på musiken igen. Resultatet blev albumet "Tecken på liv" som släpptes på MNW. Flera av sångerna på den här skivan tog sig in på hitlisorna.

Toni fortsatte att jobba med musiken och 2006 kom albumet "Psalmer" där han tillsammans med Irma Schultz Keller och Lasse Englund gör nytolkningar av klassiska svenska psalmer. Så här kommenterar Toni själv den senaste skivan:


Sorg, tillit, hopp, skuldkänslor och en dröm om nåd. Det är min personliga tolkning men det finns alltid en undran kvar när jag sjunger psalmer. Det är inget tvärsäkert. Det är ett hopp, en tro men det är ju ingen som vet. Jag
tycker att de flesta inspelningar av svenska psalmer jag hört låter som de är gjorda av människor som slutat undra. Bara sakralt och med spända läppar. Det fanns helt enkelt en annan ingång jag ville ta.

-Toni Holgersson

    


Kommentarer
Postat av: Lottie

Jag visste inte Toni´s historia, intressant. Vilka är de svenska psalmerna han vait med och spelat in? Jag är inte särskilt förtjust i Irma, men en lyssning kan det kanske vara värt vid tillfälle, om det är nå´n psalm jag gillar ... eller kanske inte gillar ;-)

2008-07-22 @ 20:57:17
URL: http://trottpunktnu.blogspot.com
Postat av: Anders

Lottie: Jo, paslam-skivan tillhör väl inte mina favoriter vad det gäller Toni, men ändå... Det är inte några av dom vanligaste och mest välkända psalmerna dom spelat in utan lite mer udda material, så det är ju en klar fördel iaf.

2008-07-22 @ 21:23:06
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Cissi

Intressant info som jag inte visste.

2008-07-23 @ 19:11:05
Postat av: Anders

Cissi: Tyvärr är det inte så många som känner till Toni. Sorgligt bortglömd o underskattad!

2008-07-23 @ 22:27:50
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hej! Min tur att kommentera din blogg ;-) HerreGud för dig jag klagar är i mitt tycke perfekt i Tonis tappning

2009-05-07 @ 22:24:29
Postat av: Anders

Angelica: Vad kul att du tittat in. :-) ...o kommenterat dessutom, nu blev jag glad!

2009-05-08 @ 09:16:15
URL: http://anderstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0