Singoallas sång

Dags att bli lite mindre egocentrerad och överlämna ordet till Toni Holgersson igen. Jag blir ju både glad och lite besviken att det kommer fler kommentarer till mina egna texter än till Tonis, men , men... Alla kommentarer är välkomna, jag blir bara glad när det plingar till i min inkorg och det finns nya kommentarer att läsa. Jag plockar fram ännu en text från Tonis självbetitlade debutalbum. Här nämns även kort hans bakgrund, han tillhör den lilla skaran som brukade kallas "resande", zigenare eller romer i dagligt tal...

Singoallas sång


Det är en sång om en riddare,

en drottning och en gud

som hörs inifrån skogen

Här sitter jag i mitt mörka hus,

jag tänker på allt vi gjorde


Två flaskor vin

från en fransk liten by

ger mig både

längtan och glömska

Två flaskor vin

och den sång jag hör

gör ögon

        i en spegel

                 drömska


Viljen I veta, Viljen I förstå

är det vägen eller målet

som lockar mig så,

tänker jag när jag sitter här

i mitt mörka hus

Ensam i längtan, glömska och i rus


Två flaskor vin...


Det berättas en historia

om Sorgebarn

Han grät,

han ville vara som andra

Och i min kropp rusar romani blod

Det säger:

Dessa vägar måste du vandra


Två flaskor vin...

image24


Kommentarer
Postat av: Tobson

Tro det eller ej, men jag har faktiskt också "romani-blod" i mina ådror... men den sista mörka av oss var min morfar... Bra text för övrigt, och jag fann nu ord för att beskriva hur jag uppfattar toni; just som ett mustigt, rött vin som åldrats med värdighet trots allt... oj, kan jag vara så här djup...

2008-02-22 @ 11:42:11
URL: http://tobson.blogg.se
Postat av: Marcelo

Tack för bloggen!

2009-07-06 @ 12:32:57
Postat av: Anders

Marcelo: Tack själv, för att du hittat den o läst! :-)

2009-07-06 @ 12:40:51
URL: http://anderstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0