Toni live Kackelstugan, Öland


I fredags gjorde Toni Holgersson ännu en, efter vad jag förstår, fantastisk spelning. Den här gången var spelplatsen Kackelstugan på Öland, tillsammans med gitarristen Andreas Söderström.


Det finns, tack vare Lennart Andersson, några klipp redan nu på YouTube från spelningen.














Annika Torstensson har gjort en mycket fin recension av spelningen åt www.musicstage.se som lyder:




Skrivet av Annika Torstensson   
2010-08-01 12:24

De flesta av Tonis sånger handlar om en längtan till någonting. Längtan efter att få höra Toni live igen är det jag själv känner när jag sitter i bilen på väg mot Öland. Det märks tydligt att det är det folket i den fullsatta Kackelstugan också känner.


Toni har nyligen släppt plattan Ibland kallar jag det kärlek och vi får höra flera spår från den blandat med äldre material.  Han ser otroligt stabil ut, ingen nervositet märks, Mellansnacket är varmt, nära och med självironi bjuder han in oss till en del skeenden ur hans liv. Bostadslösheten som varade i flera år, i alla fall i en vecka. Boendet i ett hus på Söder med tjejen där det visade sig mest bo ensamstående mödrar. Han fortsätter: “Jag vet inte om det berodde på mig eller vad det var.” Skratten ekar, han tittar ut på oss frågande innan han inser hur vi tolkade det. Nej, han var inte orsaken till alla mödrarna. På det kommer sången Nå´n att hålla om. Vi får veta hur hans farfar sålde det mesta, bilar och mattor som farmodern gjort. Hans far som sålde olagliga saker. Hur han själv säljer signerade skivor efter spelningen. Hur han åkte till sin pappa varannan helg och hur hans egna söner får göra detsamma. Han försöker sig på att få fram barnens känsla i låten Fyra tysta mil.
Vi fick även sånger som Låt trummorna tala, Den jag en gång var, Båtar av sågspån, Efter din himmel, Allt jag håller av, Ibland kallar jag det kärlek och Blå andetag.

En kvinna framför mig säger helt plötsligt rakt ut i luften mitt i alltihop: “Fan, vad bra du är!” Några skrattar och hon fortsätter: “Ja, men visst är han det?” Ett bifallande Ja hörs tydligt och Toni ler, ser lite generad ut och säger: “Du kan få följa med på turnén“.
Som avslutning får vi en sång som inte är Tonis men som han önskar han var upphovsman till, Blues för Fatumeh, vilken han gör sanslöst bra.

Det är som en icke-religiös andakt! Det märks att Tonis publik riktigt spetsar öronen för att höra varje ord, varje mening, varje ton. De är helt med när det svåra bryts till leenden och skratt.
Egentligen vet jag inte varför jag försöker beskriva den här kvällen med ord. Inga ord kan beskriva känslan, närheten, vemodet, glädjen och den otroliga nerven som finns i Tonis röst, texterna, musiken och framträdandet. Det är uppriktigt, ärligt, vaket och utan jobbig självömkan. Vackert vemod när det är som allra bäst! Det måste helt enkelt upplevas!

Bilder från konserten finns i vårt galleri. För att komma dit, klicka här.






Kommentarer
Postat av: Göran

Kan bara instämma i recensentens utlåtande..varför försöka beskriva med ord? Såg själv Toni kvällen innan i Ljungskile och bevitnade en fantastisk spelning, levererad av en artist Sverige så absolut behöver, samt en Herr Söderström som med sitt gitarrplink, smakfullt kryddade det hela. En konsert som fick mitt sälskap att utbrista.." det är ju det här jag vill göra med mitt liv, uppleva sådana här artister". Efter att ha gasat 28 mil tur och retur i pissregn denna kväll, är jag fortfarande glad över att jag inte tillät mig själv att missa denna konsert.Dja Devlesa Toni...

2010-08-02 @ 18:01:39
Postat av: Göran

Kan bara instämma..varför försöka beskriva med ord. Var själv och såg Toni i Ljungskile kvällen innan och bevitnade en artist som Sverige behöver, dessutom förträffligt uppbackad av suveräne Andreas Söderström. En fantastisk spelning som fick mitt sällskap att utbrista, " det är ju detta jag vill göra i livet, uppleva så här bra musik live". At Toni dessutom är en satans trevlig tjavo utan en massa nycker, gjorda denna kvälls 28 mil i pissregn, värt att stå ut med. Pakkrepa Toni. Dja Devlesa

2010-08-02 @ 18:09:38
Postat av: Göran

Oj då. Trodde inte första blev postat. Framstår ju som en tjatig jävel :-)

2010-08-02 @ 18:11:02
Postat av: Anders

Göran: Haha, när man hyllar Toni så kan man inte vara nog tjatig om du frågar mig. :-)

Kul att du hittat till bloggen och tack för dina kommentarer!

2010-08-04 @ 21:49:13
URL: http://toniochjag.blogg.se/
Postat av: Fredrik Kling

Ja den kvällen var som alltid med Toni helt magisk. Närvaron är så total,det är naket men varmt,utlämnande och ärligt. Toni Holgersson är på riktigt och varje sekund känns överallt. Har sett honom på Söderport och på visfestivalen i Västervik,magiskt alla gånger och så nu då Kackelstugan. Jag har en fråga,vilken låt är det han sjunger om sin far??

2010-08-09 @ 21:28:30
Postat av: Anders

Fredrik Kling: Tack för din kommentar! Då har vi varit på samma spelningar, bortsett från Ölands-spelningen då jag hade fullt upp med mitt egna liv. :-)

Jag misstänker att låten du efterfrågar är Hand till hand från skivan Louise och kärleken.

2010-08-09 @ 22:08:32
URL: http://toniochjag.blogg.se/
Postat av: Fredrik Kling

Ja den är det,tack. En oerhörd text.Toni är en av dom stora kungarna. Hoppas han kommer till småland snart igen.

2010-08-13 @ 09:09:20
Postat av: Anonym

Ja den är det,tack. En oerhörd text.Toni är en av dom stora kungarna. Hoppas han kommer till småland snart igen.

2010-08-13 @ 09:11:00
Postat av: nettan

Han e verkligen en fantastisk artist!! Älskar Toni!!!Var också på kackelstugan- En fantastisk kväll!!

2010-08-17 @ 19:53:57
Postat av: Anders

Nettan: Jag kan bara gratulera till den fantastiska upplevelsen, fick konserten återgiven på dvd idag och kan bara instämma, en magisk kväll!

Tack för kommentaren! :-)

2010-08-18 @ 01:02:09
URL: http://toniochjag.blogg.se/
Postat av: Madelene

När man läser allt det här positiva så håller jag på att längta ihjäl mig efter Tonis spelning på Kägelbanan i Stockholm =D!

2010-08-19 @ 15:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0