Som jag minns




Här följer texten till inledningsspåret på Tonis senaste platta Ibland kallar jag det kärlek, Som jag minns. En oerhört vacker, stillsam visa om minnen av svunna tider. Starka rader som t ex "Två madrasser, ett hisschakt på vinden", få ord, men som innefattar en lång historia.


Som jag minns


Du och jag möttes,
vi stal ett rum
Jag tillhörde en annan då,
hennes hår var mörkt,
hennes blick var blå
Det är inget du behöver tänka på
Men som jag minns
så var det så


Du och jag
vi var varandras gift
När den ena föll
så föll den andra på
Vi grät som en eld i solen då
efteråt var alltid himlen lugn och silvergrå


Lisa, Lisa,
du ser i kors
Du är som Saskia, som ett tomtebloss
Vem äger sanningen om oss två
Jag stämplar breven som du ska få
Skriver under
Som jag minns
så var det så


Spridda bilder och fallande minnen
Två madrasser,
ett hisschakt på vinden
Allt det där, ska vi bära med oss
Ibland är det
som om minnena kan se oss


Ser du båten som lägger ut från land
Mannen i fören sträcker ut sin hand
Vinka, vinka, det är Eugene
Minns du, när han bad för oos
fast vi sa
Det är försent


Jag har läst att malm är som honung för åskan
Man kan ringa till hägringens ö
Jag bor mitt i blåsten nu
Jag är så rädd att nån av oss ska dö


Du och jag möttes
vi stal ett rum
Jag tillhörde en annan då,
hennes hår var mörkt,
hennes blick var blå
Det är inget du behöver tänka på
Men som jag minns
så var det så





Kommentarer
Postat av: andy75

Hjälp viklen bra skiva Tonis senaste är! Köpte i juni nyutgåvan av Den Flygande Holländaren där TH's Jag Smakade På Döden En Dag finns med som bonuslåt... Jag blev medveten om vilken artist jag missat under alla dessa år! Har nu fyra av de sju studioalbumen han spelat in och jag ska jaga de resterande tre tills jag hittar dem! Tack för din trevliga blogg.

2011-08-03 @ 17:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0